יום שבת, 2 במרץ 2013

Cante Gitano / Cante Flamenco


מטרת ההרצאה הזאת היא לחשוף בפני השומע את ההבחנה בין Cante Gitano ל-Cante Flamenco, הבחנה מאוד חשובה שהלכה ונשחקה בתהליך האוניברסליזציה של פלמנקו שנקודת השיא שלה היא הכרתו של פלמנקו כמורשת האנושות על ידי UNESCO ב-2010. ליוזמה הזאת שמטרתה היא כמובן לשמר את פלמנקו, שלכאורה הוא מטרה נעלה, יש מחיר. יש במיסוד של פלמנקו מעין סתירה ישירה למה שהוא במקורו ובמהותו. ההערה הזאת באה כדי לאתגר אותך, הקורא היקר, ולהזמין אותך לחשוב על הנאמר עוד לפני שתגיע/' להרצאה.  

בהרצאה נתעמק בנושא ובעדויות לזכות ההבחנה הזאת, הן מהצד של צוענים עצמם והן מהצד של אומני פלמנקו הלא צוענים שהשפיעו עמוקות על ההתפתחות והרחבת האופקים של פלמנקו. במיוחד נתמקד בשתי דמויות: בדמות המאסטרו של קאנטה פלמנקו - סילבריו פרנקונטי ודמות של דון אנטוניו צ'אקון שכינויו (למרות המוצא הלא צועני שלו) - El Papa del Cante (אב השירה).



 Silverio Franconetti (1830 - 1889)


Don Antonio Chacón (1869 - 1929)

נבחן את פעילותם ונדון בשאלת הגניאלוגיה של קאנטה פלמנקו ובכלל בסוגיה מדוע הדגש הוא על קאנטה ולא על היבט אחר, ומדוע חשוב להבחין בין קאנטה חיטאנו לקאנטה פלמנקו גם היום. נתבונן בעץ המפורסם ונראה אם אכן כך הוא צמח או שמדובר בדימוי פיוטי... נסיים את המסע אל תוך העבר עם החזרה לימינו ונדגיש את ההבחנה עוד פעם תוך כדי השוואה בין דמויות של פלמנקו של היום. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה